job2.jpg

SIBUK ATAU BUAT-BUAT SIBUK?


Wooo...! canne tuh... acer terangkan cikit...
dah nye cibuk...buat-buat cibut plak...
tak ke pening nak pikir...

cenggini la yea... sibuk tu memang banyak keje la kan...
wat2 sibuk plak memang keje dibanyakkan la kan...
cenggitu la alkisahnye...

hye, susah sangat ke nak senangkan perkara yang memang senang tapi awak wat susah nape???????????
sakitnye hati saya... banyak sangat kerja awak sampai ape yang berlaku awak boleh buat same...

buat same????.... 

ape yang dia buat sama????.....

haaa...meh cini saya nak cerita yea...

satu hari si minah memang marah la sesangat kat si mamat bajet cool tu.. punye geram... minah ngan selamber membaling segala barang yang ada di depan matanye...
ye...minah tu memang marah sangat2 kat mamat yang sibuk memanjang... baling... baling lagi... dan tarus baling... tapi!!!!!!!!!!!!....
dengan lagak seperti apek(pemain bola malaysia), mamat menyambut segala barang-barang yang telah diterbangkan oleh si minah... 
minah geram...."arghhh...hye yg awak sibuk sambut2 barang yang saya baling tu nape? awak taw tak saya marah kat awak ni... eeee awk ni kan..."
termengah-mengah mamat menjawab.. "heh...huh... ni la masanye saya nak tunjuk kepantasan saya jadi gol keper... xyah la pasni awk duk puji2 si apek tu... huh...ade lagi tak.. penat la. sambung jap g la syg......"
minah bengang...arghhhh!!!!!...kali ni mamat x pujuk lagi...

ni kalau aku yang jatuh, xde nye dia nak sambut cenggini kan

haa kau..lau dah cenggini...xde nye tak tersambut barang2 yang terbang tu

ok...hari terus berlalu.. makin banyak kertas kalender tu dikoyak, mknenye makin banyak la keje si mamat tu... agaknye mamat tu sibuk membilang hari kat kalender kot.. yedak...?

ok lah.... minah rase tak tahan sangat2...tapi ape boleh buat. kalau ditegur kang, jawabnye mudah aje...
awak, saya banyak keje ni. nak kumpul duit. nak bawa awak pergi MALDIVES.. kang tarik muncung pulak awk tu...
ok fine...minah memang xmo tegur dah..dah hafal pn ape si mamat jawab.. then kali ni minah ase nak jerit pulak... hahaha.. ok gak care ni... so 1 2 3... argggghhhhhh!!!!! sekuat hati gak minah jerit...
si mamat datang ngan muka selamber, tengok minah dengan senyuman manis menawan, dan terus tunduk....
.....
-
-
-
mamat bangun dengan mike di tangan dan terus menyanyikan lagu untuk minah... melalak la si mamat sambil si minah terus menjerit... ok muka minah masih control marah.. jangan berubah walau seinci... tetap bengis jangan wat muka pelik...
arghh...tapi ni dah melampau..." yang awak nyanyi2 ni nape... kuat plak tu..sakit tinge sy ni..."
mamat terkejut, berhenti menyanyi..."laa...awk duk jerit2 tu nape...saya pun nk jugak test tahap tinggi rendah suara saya ni... ni la masenye sy nak tnjuk kat awak, saya pn boleh nyanyi macam black...xyah la awak duk dengar je lagu dia.. jeles saya tgk... amacam.. ade gaye tak?"
minah tarik muka menyampah dia,....dan bla.. eeeee... mamat bukan nak pujuk..boleh plak duk uji tahap tinggi rendah suara.. sakit tekak aku duk jerit2...

aku duk jerit, dia sibuk jugok nak melalaknye..

amboi dia... sedap ngat la nyanyi tu...

hari yang ditunggu-tunggu pun tiba..minah rase ni lah mase yang paling sesuai untuk minah luahkan segala-galanya..... kali ni memang minah betul2 tak pus hati.. muka memang tegang habis... xgerak seinci pn... tu, lalat duk tumpang kat hidung, si minah memang tak kesah....
minah pergi kat mamat dan tenung mamat semahu-mahunya... kalau boleh ditelan mamat tu, tak nye ingin si minah telan. takot terkena penyakit sibuk dia... 
minah terus tenung...tenung...dan tenung...
mamat pandang pelik pada mulanya...tetibe je boleh pulak mamat duk tercengih kat minah tu.. elok plak dia tongkatkan dagu dan tengok minah ngan muka senyum menawan... 
"eeeeeeeeeeee....awk xnampak ke saya marah ni..? tak nampak saya pandang awak macam nak telan??? tak takot ke???"
"hehehe...mase ni la saya nak tnjuk kecomelan saya kat awak... ni bile awak senyum, sy tak sempat nak tunjuk kat awak saya pun boleh senyum.. tp time awak marah ni la saya nak tunjuk.. comel tak awak?"
nafas minah turun naik..sesak.. "eeerrrgggghhhhhhh.. awak!!!!!!!!!!" terus minah pergi...geram sangat ngan perangai mamat...
aku tenung dia macam nak makan.

ha...tak ke gugur jantung aku tgk dia cenyum cenggini... xsempat nak lari.dah pengsan.
boleh plak tanye aku comel ke x...haha

minah ase tak tahan sangat... dan terus menangis... sobx...sobx...sobx...
"sampai hati awk, bukan nak pujuk saya.. awak ni... saya sakit hati sangat2 ngn perangai awak...
uuuwwaaaaa.....hu...hu...hu....cedehnye..."
mamat rase bersalah...terus datang ke arah minah... sambil merenung mata minah dalam2....
tiba-tiba....
"huahuahuahua...hahahahaha...kahkahkahkahkah..." terguling-guling la si mamat kat lantai tu.... ketawa dan terus ketawa.... memang dasyat la kan mamat ketawa...boleh dia ketawa...
minah pelik..."erm, awak wat ape ni? saya menangis, awk boleh ketawa? sampai hati awak kan.?"
mamat pun jawab ngn selamber tapi masih ade baki2 ketawe dia tu..."hehe.. alaa...saya ngah usaha nak buat awak happy...saya tengah usahakan ni...awak ngat senang nak tengok saya ketawa berguling-guling cenggini...untuk awak je..."
"uuuwwwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..." .makin kuat minah nangis, makin kuat plak mamat duk ketawa terguling-guling...
cenggini dia ketawa..tak ke sakit hati aku..nak ketawa kang, habis la control aku.

amendenye niiii......?

ok aku rase minah dah tak tahan.... dia masuk ke bilik dan kemas barang-barang... ala, cm biasa la.. orang pempuan ni asal majuk je, lari umah umi...patut la orang laki tak penah kesah...yedak.?

tengah sibuk-sibuk si minah mengemas barang, mamat datang kat minah...muka bersalah jelas terpancar pada wajahnya...
dan mamat terus duduk di tepi minah dan same2 tolong kemaskan pakaian masukkan ke dalam beg... 
minah pelik.....
mamat senyum... "awk, sebelum ni saya sibuk...saya minta maaf yea.. tapi jangan risau...ni saya tolong awak kemas barang...rajin tak saya?" -muka selamber badak je kan-
"uuwwaaaaa.......". minah menangis makin kuat.... "saya ingat awak nak halang saya tapi ni dah kire halau.."
mamat terus senyum sambil masuk kan sume baju2 yang siap dilipat ke dalam beg...

ni dh macam nak halau aku je kan

haaa cenggini la si mamat tu.... tak dek nye dia nak pujuk si minah... amendenye pujuk2 ni... habis mase dia la... banyak lagi keje mamat tu nak buat dari pujuk si minah yang kuat majuk tu kan...

p/s: awak, care awak tu sebenarnye awak sedang usaha memujuk saya...walau apa cara sekali pun. saya suke...

upenye ni keje dia bz memanjangggggg........

0 kOmEn uNtuK BuDaK cOmoT: