KERANA DIA SEORANG UMI


'Tetapi tiada siapa pernah mengatakan umi mu cacat, dia tetap cantik, pada abah dia satu-satunya wanita paling cantik yang pernah abah temui...'
--------------
“Nurse, boleh saya tengok bayi saya?” umi muda yang baru bersalin itu bersuara antara dengar dan tidak kepada seorang jururawat. Sambil tersenyum jururawat membawakan bayi yang masih merah itu. Si umi menyambut dengan senyum meleret. Dibuka selimut yang menutup wajah comel itu, ciumnya berkali-kali sebaik bayi tersebut berada di pangkuan.

Jururawat kemudian mengalihkan pandangannya ke luar tingkap. Tidak sanggup dia bertentang mata dengan si umi yang terperanjat melihat bayinya dilahirkan tanpa kedua-dua cuping telinga. Namun gamamnya cuma seketika. Dakapan dan ciuman silih berganti sehingga bayi yang sedang lena itu merengek. Doktor bagaimanapun mengesahkan pendengaran bayi itu normal, sesuatu yang cukup mengembirakan si umi.

Masa terus berlalu…

Pulang dari sekolah suatu tengahari, anak yang tiada cuping telinga itu yang kini telah memasuki alam persekolahan menangis memberitahu bagaimana dia ejek rakan-rakan. “Mereka kata saya cacat,” katanya kepada si umi.

Si umi menahan sebak. Dipujuknya si anak dengan pelbagai kata semangat. Si anak menerimanya dan dia muncul pelajar cemerlang dengan menyandang pelbagai jawatan di sekolah. Bagaimanapun tanpa cuping telinga, si anak tetap merasa rendah diri walaupun si umi terus memujuk Abah kanak-kanak itu bertemu doktor. “Saya yakin dapat melakukannya jika ada penderma,” kata pakar bedah. Bermulalah suatu pencarian bagi mencari penderma yang sanggup berkorban.

Setahun berlalu…

“Anakku, kita akan menemui doktor hujung minggu ini. Umi dan abah telah mendapatkan seorang penderma, tapi dia mahu dirinya dirahsiakan,” kata si abah. Pembedahan berjalan lancar dan akhirnya si anak muncul sebagai manusia baru, kacak serta bijak. Pelajarannya tambah cemerlang dan rasa rendah diri yang kerap dialaminya hilang.

Rakan-rakan memuji kecantikan parasnya. Si anak cukup seronok, bagaimanapun dia tidak mengabaikan pelajaran. Pada usianya lewat 20-an, si anak menjawat jawatan tinggi dalam bidang diplomatik.

“Sebelum saya berangkat keluar negara, saya ingin tahu siapakah penderma telinga ini, saya ingin membalas jasanya,” kata si anak berkali-kali.”Tak mungkin,” balas si abah. “Perjanjian antara abah dengan penderma itu masih berjalan. Tunggulah, masanya akan tiba.”

“Bila?” tanya si anak.

“Akan tiba masanya anakku,” balas si abah sambil uminya mengangguk-angguk. Keadaan terus kekal menjadi rahsia bertahun-tahun lamanya.

Hari yang ditunggu tiba akhirnya. Ketika si anak berdiri di sisi keranda uminya, perlahan-lahan si abah menyelak rambut uminya yang kaku.

Gelap seketika pandangan si anak apabila melihat kedua-dua cuping telinga uminya tiada.

“Umi mu tidak pernah memotong pendek rambutnya,” si abah berbisik ke telinga anaknya. “Tetapi tiada siapa pernah mengatakan umi mu cacat, dia tetap cantik, pada abah dia satu-satunya wanita paling cantik yang pernah abah temui. Tak percaya… tanyalah pada sesiapa pun kenalannya.”

Si anak kaku..

KENAPA WANITA SERING MENANGIS?


Ya اَللّهُ, mengapa wanita sering menangis?

Jwbnya: Kerana wanita itu unik.

Aku ciptakan ia sbg makhluk istimewa,

KU kuatkan bahunya utk menjaga anak2nya, 

KU lembutkan hatinya utk memberi rasa aman,

KU kuatkan rahimnya utk menyimpan benih manusia,

KU teguhkan peribadinya utk terus berjuang saat yg lain menyerah,

KU beri dia naluri utk mencintai anak2 dlm keadaan apapun,

KU kuatkan batinnya utk ttp menyayangi walau dikhianati oleh teman,

walau disakiti oleh "orang" yang ia sayangi

Wanita mahluk kuat,

tapi jika satu saat dia menangis itu kerana KU beri dia air mata utk membasuh luka batin dan memberi kekuatan baru.

"WANITA..KAMU ISTIMEWA"

SEMALAM


ok tarik nafaz cikit....
hmmmm

 Uuuuwwwwwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... nangis ibarat garam yang menghujani gulai lemak cili padi lalu santan bergelora mengundang jiwa yang sedikit lara tak berapa nak lara sangat. saje touching lebih... kalau makan gulai lemak tu cendiri, baru tau betapa pedasnya gulai itu... 

owhhyeaaa.....ape yang aku melalut ni.

 ok...boleh lepas nafas dah.
 ~ ~ fuuuhhhhh ~ ~ ~ lega.

 ok cenggini la yea... di panjangkan cerita ni... aku nak bawa korang kepada kisah silam... atau boleh jugak korang panggil kisah semalam... atau korang nak bagi name cerita kelmarin ok jugak aku rase... haaa... pape jela eak.. yang penting dah lepas.

sebelum hari semalam

tengah aku jalan-jalan, aku terjumpa seorang budak laki... ok ape kate kite bagi dia name boboi...sebab sekarang aku memang benci name ni.. so ikot benci aku la yea nak buh name ape...

haa...boboi ni nangis kat tepi pondok telipon... aiseyhh... asal kat tepi pondok telipon. tak class langsung tempat boboi pilih...

cer kite tanye dia...
boboi, asal nangis ni...? kat pondok telipon plak tu... ape kate boboi p nangis kat pokok pisang ke.. sambil nangis leh telan buah pisang. tak pun boboi nangis la kat kedai makan...sekurang tak kurang mane la kan. boboi mesti dapat makan free dari peniaga kat situ...

xmo xmo...boboi nak nangis tat pondok telipon gak... cebab pondok telipon ni bakal jadi cakci.

alahaii....janji ape plak?

cemalam boboi dah janji nak jumpa gegerl tat pondok talipon ni...tapi boboi lupa la... boboi tertido... cedar-cedar je dah pukul .....ntah boboi tak tengok jam mace tu cebab boboi cepat-cepat pergi kat pondok telipon tu... campai je kan, boboi dah tak nampak gegerl...boboi nampak cemua nye dah cenggini...

dasyat....

alangkah terkejutnye boboi mace tu...boboi tak wisau kan gegerl...tapi boboi terlalu wisaukan diri boboi...

pehal pulak risaukan diri cendiri...patut boboi risaukan gegerl taw..ntah ribut ntah beliung yang melanda mase tu kan..ape lah yang jadi kat gegerl...boboi kene fikir....

aduhh....tak mungkin...kalau cenggini la pondok tu...bukan anyin puting beyiung lagi, tapi dah macuk ombak chunami ni...
boboi takot...cebab tu boboi nangis tat cini..tunggu gegerl datang bawa cegala alatan yang ada...boboi dah cedia...uuuwwwaaaaa....boboi pacerah...
haaa...tu dia gegerl da datang... boboi tatot.

dengan penuh bergaya gegerl datang ke arah boboi.

hye boboi....cini...meh cini cepat...jangan nak buang maca gegerl... cepat!!!!!!...

hmmm..gegerl maafkan lah boboi..cemalam boboi tertido la...jangan lah macam ni..boboi tatot...gegerl xmo la gayang-gayang cangat... 

amboi amboi amboi...beyani boboi tido mase gegerl tunggu boboi...penat taw...gegerl dah bagitau awai-awai agi kan.... nape boboi ni haa?

gegerl...boboi tak cengaja... kan banyak teje cekolah nak uat...boboi tak cempat nak tejar mane catu... dengan teje boboi lagi, pactu nak tukar pembayut buku daiyi tite kongci tu agi...gegerl dah xmo wane eitam tu..boboi terpakca cayi wane pink pulak..pactu boboi nak cayi bear agi..manyak tau teje boboi...cer la gegerl paham cikit...

tak!!!!! gegerl xmo paham... boboi cuma tukarkan pembayut buku daiyi tu, bukannya p lukis pembayut buku tu kan....? pastu yang letak bear kat pembalut buku daiyi tu, boboi tampal jela mane-mane bear yang ada...yang boboi p hutan tejar bear macam nak tangtap ayam hutan tu nape??????????? memang la penyat bayik tu... tak tira...boboi tetap tena denda... meh cini cepat.

ssikjhdhtytplmcmbbvggtyweoprknddhsasa
 taaaadaaaaaaaaaaa !!!!

rupa boboi terus bertukar jadi cenggini

uuuwwwaaaaaaaaaaaaaa.... gegerl...boboi mayu.... boboi tak cuke cenggini..wat la encem cikit....

amboi...nak encem-encem yea... tak leh... dah...cepat p lari keliling rumah... sekarang!
sobs sobs sobs T__T Uwaaa.... campai hati boboi......

hmmm....boboi janji tak buat dah pasni.. gegerl xmo la nangis tat cini..nanti orang nampak mayu la.. ok ok..pacni boboi letak pondok telipon ni kat cebelah katil boboi yea...nanti gegerl tunggu kat citu...lau boboi tido...gegerl cenang cikit nak tejut boboi... ^_^

boboi pujuk gegerl yg cedang nangis.

boboi...gegerl xmayah tat boboi...tapi gegerl cedeh cebab penat tunggu boboi...punya lame gegerl candar tat pondon telipon tu campai tumbang taw...bayangkan..lame kan????

ish ish ish.... gegerl....gegerl jatuh cekali tak.. cakit tak...?

hehehe...tak cakit...gegerl kuat..tapi gegerl berlari balik umah cambil nangis... 

boboi kesat ayir mate gegerl....dan pergi dari kicah cemalam....

cenggini la boboi ngn gegerl akhirnya

hmm...cmtu la kisah yang berlaku antara boboi ngn gegerl..hal cemalam punya pasai, hari ni kasi selesai...


* * * * *

SEKOTAK AIR LAICI, SEBUAH PETI AIS

amboi...haaa kau.. tajuk tak buleh nak puitis lg keeerrrr....?
ni lau singapore dengar, kompom register semula jd negara malaysia....
haaaa kauu... bukan main2 tau.

cenggini la yea...
memandangkan cemalam merupakan hari cedeh aku... sobx sobx sobx T_T
sebab kehilangn sebuah harapan yang pasti...
so hari ni aku akan cari penyerabot2 keadaan..yang boleh bagi aku sebuah sinar harapan yang baru...
dengan harapan, hidup aku kembali bermakna hari ni...
waaahhhhhhhh.... 

senarai penyerabot keadaan yang perlu di terjah... zaaaaasssssssssssssssssss

1 - hero aku
2 - umi
3 - jiran tetangga
4 - teman

hyeee... apesal plak hero ranking pertama.. sepatutnya umi la...
ok ok... aku jawab soalan korang...

bagi pasangan yang berpacaran, sudah menjadi lumrah seantero dunia, kite2 ni kekurangan kasih sayang u olls...
ape tak nye.... semua benda yang berlaku, mesti nak ngadu kat bf/gf masing2...

hyeee...
cam la korang xpenah alami situasi cenggini...
yang si minah duk pot pet pot pet ngn kawan2... ade cite hot konon nye..
yang si mamat elok duk landing depan laptop men pesbuk...

haaaa???? cite gempak ni... jap2 aku nak text msg kat pakwe aku.. penting ni.. dia kena tahu...
sedang si mamat duk happy habis, chat ngan minah cun len dalam pesbuk, ade awek plak, memang cun giler... ape tak bahagia nya hidup...

  waa ckp sama lu, wa sangat bahagia

teeettt...teeettt...msg masuk... 
awekk aku msg laa... sambil nyanyi2 ni... happy punye pasal...
duk bace msg sambil senyummmm......senyum tak jadiiii.....masammm....
dan tetibe.......................

amek kau....cenggini terus si mamat

cer cite cikit, msg ape yang si minah hantar tu... acerr cite..cer cer ce ce ce citeeee...
moh2 aku cite kan...

haa, bawo bawo la bersabooo yea...
atok nek, duk molek2..xyah nak dramatik sangat...
si adik akak tu...cenyum cenyum...
ini bukan cerita aksi...ni cerita dari saksi...

ni msg dia....
::: awak awak... kucing mak tijah dah beranak. 9 ekor sume anak kucing tu. comel comel saya tgk.. yang kucing mek nor plak ngah bunting sekarang... tapi kan awak, kucing jantan nye sekor je kat taman ni awk.. cian kucing2 betina tu kan..bermadu akhirnya.. haaa.. awak nak tau, ayam pak yob asyik bertelur je.. mane tak nye... dalam reban tu sekor tu jela ayam betina yang len sume ayam jantan... awak awak... awak rase ape perasaan ayam betina tu eak..? :::

 ammmmeeeeeeeeeekkkkkkkkkkk kauuuu...
5 hari beb... 5 hari si mamat of fone...
pas bace je msg tdi, trus of fone, cabut bateri, tanggal sim...
cepat cepat lari kat katil, baring sambil tangan atas dahi...
duk cari jawapan yang sesuai nak bg kat awek tercintan...
tak nak bagi awek tersinggung....

ok2. sabar pakck pakcik..makcik makcik...
bawa bertendang masing2...
ini hanya mukadimah...
jangan gigit jari lagi...

nak masuk cerita dah ni... 
masing2... fakus ok...

3....2... GO!!!!

penyerabot keadaan pertama:
sepatutnya cmni aku buat...
awak...huhuhu, sy cedeh la... geram sangat taw... semalam umi beli air kotak laici.. pastu org simpan dulu dalam peti kat tempat sejuk beku tu. orang suke keras cmtu.. pastu tak sampai sehari lagi awak, buka je peti...tgk air kotak tu dah hilang.. cedeh sangat. org kan dah berangan care makan, kat mane nak makan, rase nikmat nye... tapi......... semuanye telah musnah. hancus awak..hancus.......... ahakkkzzzz... T_T..
cenggini la awek duk luahkan isi perut nya kt bf...
si bf ngan terjage tido sebab kan si awek call, agak tersentap jugak la kan...
cenggini jwpn penyerabot keadaan....
sayang....gegerl gegerl... kes ni terlalu berat... jgn kn boboi, menteri keselamatan pun tak dapat nak selesaikan kes ni taw...boboi ase, bek gegerl wat bacaan yasin malam ni..pastu bg air yasin tu kat suspek2 gegerl yea... tak pon... gegerl xyah fikir sangat...anggap je yang air kotak laici tu sebenarnya dalam mimpi gegerl je... ok gegerl.. tata.. i lappp u cayang...
memang canggini la jwpn si dia lau aku cite...so reject...

cop ni aku tepek kt dahi dia

penyerabot keadaan kedua:
umi...........huaaaahuaaaahuaaa... umi ingat tak air kotak laici yang umi beli kt klong semalam? haaa... air kotak tu dilaporkan hilang.. kes kehilangan masih lagi disiasat dibawah seksyen 102 kanun tanpa seksa... soo klong nak umi hati hati la.. sebab pencuri tu masih lagi berada di sekitar kawasan rumah kita ini... air kotak laici dia mampu curi, ini kan pulak sabun laici yang umi baru beli tu... bahaye umi... bahaye sangat2..
haaaaaaa'''''''''''''''''''... umi terkejut..sepantas flash kamera, umi pergi simpan segala barang2 yang seadik beradik dengan laici..air laici, buah laici, sabun laici, perisa laici, dan jugak air laicikang yang umi baru beli tadi...
umi.... ape yang patut klong buat.. cedeh ni umi...
erm...cian anak manje umi ni.takpe...pasni umi tak beli air kotak laici dah... kite beli air kotak duyan ke, air kotan nangka ke,, pape jela kan yang memang bukan febret si pencuri...
okeyyyyyyyyyyyyy... 
umi penyerabot keadaan yang .................. erm..boleh la... (aku xsuke suke air yang umi syorkan tu)

cenggini la aku dtg kt umi nk cite segala masalah yang melanda

penyerabot keadaan ketiga:
hidup berjiran mcm ni la.. ape ape masalah, jangan simpan, jangan wat perkasam..memang tak jadi..
ceritakan..luahkan semuanya...
cenggini yea..aku ajar.
berlari gaya wanita melayu terakhir bertocang dua, berbaju tshirt dan berkain...
wahai mokcik...dengar lah isi perut kite ni..dah nak terkeluar tapi sebelum keluar, bia semua tahu perut kite mngalami satu kejutan yang sangat sangat sangat drastik...owh..... sambil tgn ke dahi, tunduk sikit ke bahu mokcik dan cerita kan khabar sekotak air laici dan sebuah peti ais...bla.bla...blaaa...
belum pun sempat korang angkat kepala kat bahu mokcik tu...mokcik tu dah tolak kepala korang dalam tindakan yang seeeeeeeeeeellllllooooooooowwwwwwww mmmmmoooootttttiiiiioooonnn....dan zapppppp
trus mokcik tu cakap, "mokcik takut...huhuhu..mokcik takut sangat...mokcik takut kalau2 kamu sudah hilang kewarasan..mngucap nak..mngucap..bg mokcik la kan, kes ape perasaan ayam betina pak yob tu lebih penting dari kes kamu ni...."
uuuwaaaa...uwaaaa... reject.........
cenggini la rupa sebelum terluah isi perut

sabooo... jangan putus asa... selagi masih mampu ku bawa segala isi perut yang terkejut ini, selagi tu aku akan mencari pendengar yang setia...
daaaannnnnnnnnnnnnn... akhirnya aku buat keputusan terakhir...iaitu bertemu dengan teman aku....

penyerabot bakal penyelamat...terakhir:
awak.. kite sakit hati... sebab.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................haaa camtu la cite nye awk.. sume nye hanya serabotkan keadaan... awak je teman kite yang sokong kita tanpa bunyi.. i lapp u... u always hear my voice...kau je nk dengar sume yang aku cakap....ahaakkkssss....
sebagai tanda dia memahami aku, tanpa segan silu.. aku punnnn
melukis orang lidi yang mewakili si pencuri dalam badan teman aku...haaa...click cini

tapi kene ingat...lukis kecik2 je..kalau boleh, biar semut yang lalu je boleh nampak...

*****
cenggitu la alkisahnye... 
laporan berita tak bernama...
suspek masih berada pada status yang stabil seperti tak buat ape2 kesalahan.
si penyerabot2 keadaan terus menyerabot kat rambot aku yang sudah pun kusut masai ni.
dan aku......aku....erm..
aku terus berangan,,,, suatu hari nanti air kotak laici tu ada di suatu sudut yang tersorok di dalam sebuah peti.


anak panah menunjukkan tempat terakhir air kotak laici berada

mangsa tragedi yang berlaku secara drastik

P/S : kepada yang terlibat dalam cite ni... maaf la...jangan tersinggung jgn terasa... tak ade nak sakitkan hati sesape.. hehehe. peaceeee....

KAMI SI PENYELAMAT LA SANGAT


ohhhyeeaaaaa... wah wah wah... tak pernah dibuat orang update blog setiap hari... tapi aku setiap jam buka blog... ada je nk meroyan.

bayangkan...pejam mata dan feel ok.... aku tulis blog ni dalam keadaan yang separuh sedar.. rambut dilepaskan, tunduk, mata kearah scrinnn laptop, berkain batik, berbaju tshirt... arggghhh,,, hantu kak limah yang terkejut tgk aku...

cenggini la rupa u olls lau tgk aku 

hye...korang ingat aku tak ade keje lain ke? yee... memang tak ade... tak ade ok.. time cuti, biase la. bg student2 yang kemaruk buku, dia memang suka menulis... mengarang... serta mengarut.. tapi bila kelas mula, time tu student2 yang seangkatan dengan aku akan cari masa untuk merehatkan minda..

tak penat ke???? cuti kite kan dah banyak di habiskan dengan tulis2 ni.. alaa,,,, u olls ni x rock laa..... cer bg ktorg rehat cikit..
zira, kau memang suke kan rehat pada waktu yang bukan waktu untuk kau rehat! ye itu aku...

baik lah.. sume dah tgk tajuk? dah dapat agak ape yang aku nak crita innn... kalu tak dapat, baca doa byk2... dan fokus pada ape yang akn aku crita ni... 

ok.... bermula dari zaman bathman, catwomen, muncul pula spidermen difollow pula oleh cicakmen...tapi ape yang aku nak crita hari ni adalah.... berbalik kepada zaman keluangman.... ok ok.. aku ulang semula... KELUANGMAN.

pasti ramai yang kenal.. sebab zaman dulu, memang ni yang bermain di bibir korang ^ ^... bek korang ngaku... aku pakse.. hehe.. bagus.

yaaa ammpuunnnnnnnnn... aku lau nak mulakan crita memang suka taip panjang2.. mungkin mase sekolah dulu aku habis kan mase yang panjang untuk baca mukadimah bg buku sejarah... hye.. ape kene mngena...? ade ok.. makne nye ak ni seorang yang mementingkan mukadimah dari isi. ok ok... sudah............ cukup cukup sudah. aku mula kan...

1 2 3 fuhhh....... mata dibulatkan.mulut dikumat kamit kan. buka minda selami jiwa.. ye ye.. mcm tu...

aku habiskan zaman kanak2 aku bersama adik2 tercinta la sangat kan.. ye...tak banyak yang kitorg lakukan. tp yang sedikit itu sudah memberi banyak kenangan untuk kami berlima.. -muka cumil sedikit innocent-

paaada suatu petang, kami empat beradik bermain sebuah permainan yang agak power pada zaman itu... permainan kami tidak akan dimainkan oleh kanak2 yang sebaya dengan kami kerana kami memang super pada zaman itu. -sedikit megah-

aku sebagai akak sulung yang mngetuai permainan memulakan misi kami sebagai THE POWER KIDS. kasi gempak sikit baca.... ok mcm tu...

ok.....barissss.......barisss sedia... lurus kan barisan... angkat, jatuh, angkat, jatuh.. ok ok.. lurus dah...  hey...korang tak reti buat baris ke? yang kecik di depan, yang tinggi di belakang.. 

ketika itu adik aku yang paling bungsu terkedek2...pergi kedepan.. eh eh... kau kecik lagi xleh main la... dia baru berusia setahun nangka ketika itu... adoi...wat muka nak nagis pulak... yelah yelah.. tapi jangan tiru aksi ktorg... fahamm.. dia hanya pandang aku dengan penuh penghayatan.. minta difahamkan.. argghhh tak reti aku nak bg dia faham.
huhu, ayong... aku tak faham

yang perempuan amek tudung umi, yang laki amek kain pelekat abah... adik aku yang afiq sempat plak tanye aku solan cumil... "kaklong, kain pelekat terlalu besar untuk aku dan adik..boleh kami guna napkin tak? fuhhh.... aku kan ketua... dia boleh bg aku cadangan yang bernas.. ok ok.. sedikit ego.. aku cakap.."kau ngn adik pakai napkin...
kurang lebih, cenggini la kitorg time tu

setelah mengambil giliran masing2... aku...yeaaa... kangah..yeaaa....una..yeaaa....afiq... yeah....
tetibe je kaann.... bedebuk..tergolek golek... adik! adiikkkkkk? ye.. memang itu adik.. bukan keluangman, bukan jugak superman..pocongman pun bukan. masing2 pulaaaaaaaa...

memandangkan dia anak laki first so bg dia nmpk matang cikit(anak ke4)

cenggini muka adik aku yg ke 3 (una)

kak ngah memang terlalu takot

ini dia mangsa tragedi

sebagai anak sulung, terkejut aku lebih dasyat dari adik2 yang lain.

ya ammpuunnnnnnn... adik terjun dari ats meja... meniru aksi kami... tapi dia salah landing.. 
mase tu adik2 aku sume kene sawan dan aku sedikit histeria...
adik... sakit tak? ade luka tak.. cek.. masing2 sudah berubah rupa..
kain yang diikat dileher td sudah berubah posisinya..
beralih ke muka menutup hidung... ala2 gaya seorang pakar bedah dan pakar forensik...

paling tak tahan kakngah dengan kompiden cakap.."aku nampak adik terjun td jadi tawwwww........ sebab kain napkin tu terbang nampak mcm dalam cerita keluangman... erm, tapi tibe2 kan adik jatuh bedebuk.. sebab dia tak boleh diri dengan betul lagi. dan aku rase adik mengalami kecederaan di bahagian tangan".

aku dan yang lain2 panik walaupun ketika itu muka kami masih lagi pelik mendengar kata-kata kakngah. ok.. afiq, selaku abang kepada adik dan juga adik kepada aku,kakngah dan una.. dia telah mencari jalan untuk menyelesaikan kes ini.. 

akak akak ku, jangan lah kamu semua risau.. kerana aku.. sebagai lelaki yang akan melindungi kamu bila besar nanti, aku akan pastikan kes ini selesai dengan baik... yeaaa... afik bercakap seperti seorang pm. dan aku ketika itu... bersama adik2 pmpn lain memandang dengan penuh kepercayaan...

ok ok.. rileksss... aku tahu u olls dah suspen bile smpai kat perenggan ni... tu dah ade yang mencangkung depan laptop.. doktor2 kat luar sana yang bace blog aku ni tak yah nak gigit jari sangat... adik aku hanya menjadi seorang doktor pada ketika itu.. tak akan mengganggu kerja korang.. 

una dari awal tragedi berlaku sampai ke sesudah asyik...ini memang betul betul siyesss...

afiq trus pegang tangan adik sebab itu bahagian yang bedebeek dulu... sebab ktorng nampak adik memang landing baik punya..
cenggini la adik landing...menindih tangan kirinya

seperti detektif kanon keseksaan...
keadaan afiq ketika itu


ok..sekarang tolong... aku merayu.. bace ayat afiq ni sambil menangis bagi menghayati apa yang ktorg rase ketika itu.
"kaklong, kakngah dan una... afiq rase adik kita akan kehilangan tangan kirinya kerana keadaan nampak begitu teruk.. dia tidak menangis melainkan muka sedikit mencuka campur garam.. afiq betul2 takot tgk adikk macam ni...kite perlu rahsiakan pada umi dan abah..jangan cerita ape yang berlaku.. kita buat2 tak tahu.. dengar akak akak ku.... biar pecah telur jangan pecah pinggan kaca.. sebab nanti umi dengar, kita kene marah.."

aku cedeh dgr kata2 afiq, tp untuk selamatkan keadaan, kami perlu mendengar nasihat beliau

baiklah afiq... kami semua jnji... -aku kakngah dan una-
afiq juga sempat bgtaw ktorg yang dia akan bgtaw umi cenggini... "umi, adik sakit tgn la afiq rase..sebab bila afiq nak dukung adik, mesti adik merengak.. ehh..ahh.. auoohhh..., bukankah itu bunyi seperti sakit umi..?"
haaa..canggini la afiq akan cakap kt umi...aku kakngah dan una hanya mengangguk.. keadaan aku, kakngah dan una ketika ituuu... sangat sangat sangat lah parah... 

pada malam itu.. afiq mengulang semula ayat yang dia susun petang td kt umi... 
umi dan abah saling berpandangan... mereka pelik sebab..... kami sendiri tak tahu ape sebabnya...

dan malm tu jgk umi abah bawa adik p umah jiran kami.. pakcik tu tukang urut...umi abah suh ktorg duk umah...
ok... aku kakngah una dan afiq duduk mengadap tv smbil mkn aiskrim malaysia dengan muka yang agak tenang seperti tak de ape2 yang berlaku...

selang la berapa banyak korang nak selang...
umi abah balik, bawak adik dengan tangan yang berbalut balit, dan aku same adik2 pergi dekat adik, kami tarik adik masuk bilik, dan mulakan hidup yang baru balik...
yaaaa.... seperti tak de ape ape yang berlaku...
dan ktorg jugak bersyukur sebab adik mase tu tak reti cakap lagi...


*****
12 tahun berlalu

tapi.... tapiiiiiiiiiii... rahsia yang ktorg pendam ini sudah tidak berdaya lagi untuk ktorg pikul... beratnya seperti berat badan mangsa... yaaaa.. mangsa sudah menjangkau umur 12 tahun..
hyee...korang bayangkan lah.. aku dan adik2 boleh simpan rahsia ni selama 12 tahun... 12 tahun beb.... 
ini bukan tipu ok... tp ini rahsia... mane boleh cerita.. berdosa.. -care budak2 cakap- kite xmen la T I P U..
kite cume R A H S I A...

dan aku...tak habis nak ckp sbg anak sulung kan.. ok... semula..
aku ... sebagai anak sulung dan akak kepada 4 orang adik..iaitu 2 adik pmpuan dan 2 adik laki sudah bersepakat untuk ceritakan apa yang ktorg rahsiakan selama ini..

jaaaaaaappppppppppppp... rahsia ape? adik bongsu aku tanye...

owh.. aku lupa..dia mangsa..so dia cuma tempias je dalam rahsia yang ktorg bina ini..
kau adik...diam...jgn cakap ape2... sebab kau tak taw ape2...

afiq, mulakan...
ehem...ehem...hehehehhe...hahahaha
ketawa yang dibuat2..taknak bagi umi abah marah dan tak suke keadaan yang suspen.cukup la 12 tahun dulu...
umi abah ngat tak yang adik penah seliuh tgn dulu pastu p urut, pastu kene balut,,,?
yee..ingat... serentak umi ngn abah...tapi masing2 masih melayan berite bernama
hehehe... kami berempat ketawa... "sebenarnya mase tu ktorg main terbang2..ktorg pnjat meja hitam pastu terjun...tibe2 adik ikot ktorg...dah la dia tak leh nak diri betul lagi.. dia pun jatuh la... tu tangan dia seliuh.."

respon umi abah... "owh....yeke...ish ish ish.."
aku ulang semula yea...  "owh....yeke...ish ish ish.."
weh.... respon umi ngn abah aku hanya... "owh....yeke...ish ish ish.."

mase tu...... aku, kakngah, una, afiq, dan adik saling berpandangan....
dan
ktorg masuk bilik masing2 wat kerja masing2...
seperti biase.takde ape yang berlaku kan..
kami rase bebas mase tu.. dah tak de ape2 yang berat yang menumpang dalam kehidupan ktorg.. hahahah


p/s ::: kisah ni dah lame sesangat aku ngn adik2 rahsiakan dari umi abah dengan alasan takut kena marah...
tapi memang tak sangka respon umi abah mase ktorg luahkan begitu.... arghh... begitu payah untuk aku dan adik2 tafsirkan.. terima kasih umi abah.. kalu tahu ini responnya, memang takkk la kn kitorg nak simpan crita ni lame2... 
hehehe
There was an error in this gadget