BUKAN KISAH DINGDANG

aku memang lemah bab-bab nak bagi tajuk ni...
dah tengok tajuk kan...so dah dapat agak ape yang aku nak cerita...

yeee...aku bukan nak cerita pasal dingdang...
tapi aku nak cerita pasal dengdeng...

dengdeng?...
cam x comel je name tu kan...

cenggini lah yea....sebenarnye aku nak kongsi dengan u olls resepi daging dengdeng...
mungkin ada yang tahu dan ada jugak yang buat-buat tahu...

tak kesah lah...yang penting...aku memang suke sesangat masakan daging dengdeng ni...
memang leceh cikit care nak sediakan nye...
aku yang pakar ni pon mengambil masa 45 minit untuk siapkan satu hidangan...
ini kan pulak u olls yang terlebih pakar...

aku suka beli benda alah ni
pas balik dari fardhu ain...
tapi bukan benda alah ni 
yang nak aku olahkan...

haaa...ni lah model aku hari ni ok...
masih panas lagi, baru ciap masak...
DAGING DENGDENG

meh aku kongsi ngn u olls, cara2 nak masak lauk cedap nie yea...
yammmy.... ^_^

BAHAN-BAHAN
- daging (terpulang banyak mana nak guna)
- cili kering ( agak-agak, biar sesuai dengan kuantiti daging)
- bawang besar/ bawang kecil 
- bawang putih
- halia
- kicap manis
- asam jawa
- gula, garam, perasa

LANGKAH 1
rebuskan daging yang sudah dipotong halus sehingga empuk. kemudian tumbuk dengan lesum batu.(agak-agak dah lembut, lau tak puas hati, kasi hentam lagi)
panaskan minyak, goreng seketika daging tadi. jangan terlalu garing.(tak perlu digoreng dengan kunyit dan garam)

LANGKAH 2
bawang kecil, bawang putih dan halia di hiris halus. panaskan minyak, kemudian goreng sehingga kekuningan.(goreng asing)

LANGKAH 3
akhir sekali, panaskan minyak.(guna minyak goreng bawang tadi), masukkan cili kering yang sudah siap diblender. masak sehingga pecah minyak. kemudian masukkan garam, gula, kicap dan air asam jawa.(secukup rasa semuanya)

ambil daging tadi, digaulkan bersama-sama. kemudian barulah masukkan bawang kecil, bawang putih dah halia yang sudah digoreng tadi. kacau sehingga semuanya sebati.

tadaaaa......
cudah ciap...

selamat mencuba >_<



0 kOmEn uNtuK BuDaK cOmoT:

There was an error in this gadget